Stuttgart – De meest innovatieve vrachtwagens voor de elektrische toekomst zijn getooid met de driepuntige ster. Dat is alvast het oordeel van de jury van de gerenommeerde ‘International Truck of the Year’-verkiezing (IToY), die de prestigieuze Truck Innovation Award 2021 toekende aan twee volledig elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz: de batterijaangedreven eActros en de conceptvrachtwagen op brandstofcellen Mercedes-Benz GenH2 Truck. De IToY-jury, bestaande uit 25 redacteurs en senior journalisten van belangrijke gespecialiseerde vrachtwagenmagazines uit Europa en Zuid-Afrika, benadrukte met name de totaalaanpak van de elektrische mobiliteit, die steunt op een duidelijke langetermijnstrategie. De onderscheiding werd op 30 november 2020 digitaal overhandigd aan Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG, en Sven Ennerst, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG voor ontwikkeling, inkoop en de regio China.
In 2016 presenteerde Daimler Trucks als eerste vrachtwagenconstructeur ter wereld een zware elektrische vrachtwagen in de vorm van een conceptvoertuig voor stadsdistributie. In 2018 beleefde het eActros-prototype zijn première en in datzelfde jaar gingen de intensieve klantentests van start. Het voor 2021 geplande seriemodel van de eActros heeft een bereik van ruim 200 kilometer. In september 2020 presenteerde Daimler Trucks de Mercedes-Benz GenH2 Truck, een studie van een brandstofcelvrachtwagen met een bereik van 1.000 kilometer en meer in de serieversie voor veeleisend langeafstandsvervoer. De klantentests zullen in 2023 van start gaan en het begin van de serieproductie is gepland voor de tweede helft van dit decennium.
Martin Daum: “We zijn vereerd en trots dat de jury van de gerenommeerde ‘Truck of the Year’-verkiezing onze eActros en GenH2 Truck heeft bekroond met de prestigieuze Truck Innovation Award 2021. Dat is een duidelijke bevestiging dat we op de goede weg zijn met onze strategie, die maximaal inzet op echte lokaal CO2-neutrale technologieën: batterijen en brandstofcellen op waterstof. Deze combinatie stelt ons in staat om onze klanten voor elke toepassing de beste voertuigtypes aan te reiken. Met de eActros hebben we de afgelopen jaren aangetoond dat lokale CO2-neutrale stadsdistributie vandaag de dag reeds mogelijk is. En met onze GenH2 Truck hebben we bovendien ons specifieke concept voor zware brandstofcelvrachtwagens gepresenteerd om veelzijdige en veeleisend langeafstandstoepassingen mogelijk te maken.”
Eveneens in september van dit jaar presenteerde Daimler Trucks zijn technologische strategie voor de elektrificering van zijn voertuigen, gaande van voertuigen voor stadsdistributie tot voertuigen voor internationaal langeafstandstransport. Zo bevestigt Daimler opnieuw zijn engagement voor de Klimaatdoelstellingen van Parijs. In het kader van die totaalbenadering presenteerde Daimler Trucks voor het eerst ook zijn nieuwe, wereldwijde moduleerbare platformarchitectuur, de zogenaamde ePowertrain, die eveneens bijzonder in de smaak viel bij de jury.