Stuttgart – In de eerste twee kwartalen van 2020 heeft Daimler Truck AG een aanzienlijke omzetdaling genoteerd in zijn belangrijkste markten, die bovendien zwaar te lijden hadden onder de economische impact van COVID-19. Over het hele boekjaar gezien, bedroeg de achteruitgang zowel in Noord-Amerika als in de EU30-regio ongeveer 30 procent. In het tweede kwartaal, dat het ergst werd getroffen door COVID-19, tekende de vrachtwagenmarkt in Noord-Amerika en Europa zelfs meer dan 50 procent verlies op in vergelijking met april en mei 2019. Dat had uiteraard gevolgen voor het aantal verkochte voertuigen, de omzet en het rendement op de omzet. Met ongeveer 378.500 geleverde vrachtwagens en bussen, lag het aantal verkochte voertuigen van Daimler Trucks & Buses in 2020 ongeveer een derde onder het niveau van het jaar ervoor (vorig jaar: 521.100). Als gevolg van die aanzienlijke daling, zag de onderneming ook haar omzet zakken tot ongeveer € 35 miljard (vorig jaar: € 44 miljard). De bijgestelde inkomsten voor intresten en belastingen (EBIT) bedroegen € 678 miljoen (vorig jaar: € 2,672 miljard). Het bijgestelde omzetrendement bedroeg 2,0 procent in 2020, een aanzienlijke daling ten opzichte van de 6,0 procent het jaar ervoor. De cashflow voor intresten en belastingen (CFBIT) bedroeg over hetzelfde jaar € 2,513 miljard (vorig jaar: € 2,654 miljard).
In 2020 besteedde Daimler Trucks & Buses € 1,5 miljard aan onderzoek en ontwikkeling (vorig jaar: € 1,7 miljard). Maar ondanks het afgenomen ontwikkelingsbudget als gevolg van de pandemie, bleven de aspecten autonoom rijden, elektrische mobiliteit (met inbegrip van de eActros) en connectiviteit een cruciale rol spelen. Andere focusgebieden waren de toekomstige generaties van bestaande producten, de terugdringing van het brandstofverbruik en de emissies, alsook producten en technologieën op maat van belangrijke groeimarkten.
Bemoedigend is dat er in het vierde kwartaal een merkbaar herstel is opgetreden in de voornaamste markten en regio’s, met Noord-Amerika en de EU30 op kop. Daimler Trucks verkocht in het totaal ongeveer 121.000 voertuigen in het vierde kwartaal van 2020, tegenover nauwelijks 61.000 exemplaren in het tweede kwartaal, dat het hardst te lijden had onder de pandemie. Een ander positief signaal voor de terugkeer naar de normaliteit is dat het aantal bestellingen voor Daimler Trucks & Buses over het volledige jaar 2020 nagenoeg terug op het niveau van het jaar ervoor stond. Met ongeveer 175.000 bestellingen in het orderboekje was het vierde kwartaal van 2020 tevens een van de sterkste kwartalen in de bestelgeschiedenis van de onderneming. Ondanks de moeilijke omstandigheden van 2020 wist Daimler Trucks, als een van ‘s werelds grootste constructeurs van bedrijfsvoertuigen, te scoren met zijn kwalitatieve producten en diensten en kon de onderneming haar leiderschap op bijna alle kernmarkten versterken.